Mad og amning - får han mælk nok fra mig?

8. november 2011

Alder:
7 mdr.

Mad og amning - får han mælk nok fra mig?

Hej Helen

I mit tidligere brev gav du mig en plan over spise/sovetider (til min søn som var 7 mdr.) som jeg har overholdt og som går fint. Min søn er små 8 måneder gammel efterhånden. Vi har købt din bog omkring mad, og bruger den samt Sundhedsstyrelsens bog om mad til spædbørn og småbørn fra 2011.

Du skrev at vi gerne måtte begynde at give ham vores mad også og vi har haft givet ham kartoffelmos med kødsovs og boller i karry bare for at nævne et par eksempler. Vi har selvfølgelig most det godt ud med en gaffel. Dette har vi nogen gange givet ham til frokost/aftensmad istedet for grøntsagsmos med kød/fisk. Jeg er så kommet i tvivl om der skal modermælkserstatning i? - og såfremt der skal det, hvor længe skal vi putte det i? For vi putter jo modermælkserstatning i alt hans grød samt grøntsagsmos.

Du skrev at jeg skulle amme 4 gange dagligt som jeg nu også gør. Når jeg skal amme ham til hans eftermiddagslur som han bliver lagt til ca. kl. 14 falder han ...

Annonce

... nogen gange lidt for hurtigt i søvn. Altså jeg når ikke helt at amme for begge bryster ordentligt. Vil helst ikke putte ham før, da strækket mellem hans eftermiddagslur og hans sengetid bliver alt alt for stort. Han sover faktisk kun 1.5 time til eftermiddagslur hvilket jeg synes er lige lidt nok og så er han jo vågen fra 15.30/16 - 20 hvor han bliver lagt i seng, og det er faktisk lige i overkanten fornemmer jeg.

Men mit spørgsmål er så - for han så nok mælk fra mig? Det samme sker nemlig lidt omkring midnatstid hvor han jo også skal ammes. Han vågner selv men når jeg lægger ham til falder han forholdsvis hurtigt i søvn ved brystet selvom jeg ihærdigt nusser ham under fødderne og i håndfladerne :-) Jeg skifter også bryst og tilbyder ham det andet, men synes ikke det virker som om han sutter så meget og får så meget?

Mit sidste spørgsmål går på, hvornår ved man at der ligesom er nok næring i ens mælk og om barnet får hvad det skal have?

På forhånd tak :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina