Brev:
Mad og amning - får han mælk nok fra mig?
8. november 2011
Alder:
7 mdr.
Mad og amning - får han mælk nok fra mig?
Hej Helen
I mit tidligere brev gav du mig en plan over spise/sovetider (til min søn som var 7 mdr.) som jeg har overholdt og som går fint. Min søn er små 8 måneder gammel efterhånden. Vi har købt din bog omkring mad, og bruger den samt Sundhedsstyrelsens bog om mad til spædbørn og småbørn fra 2011.
Du skrev at vi gerne måtte begynde at give ham vores mad også og vi har haft givet ham kartoffelmos med kødsovs og boller i karry bare for at nævne et par eksempler. Vi har selvfølgelig most det godt ud med en gaffel. Dette har vi nogen gange givet ham til frokost/aftensmad istedet for grøntsagsmos med kød/fisk. Jeg er så kommet i tvivl om der skal modermælkserstatning i? - og såfremt der skal det, hvor længe skal vi putte det i? For vi putter jo modermælkserstatning i alt hans grød samt grøntsagsmos.
Du skrev at jeg skulle amme 4 gange dagligt som jeg nu også gør. Når jeg skal amme ham til hans eftermiddagslur som han bliver lagt til ca. kl. 14 falder han nogen gange lidt for hurtigt i søvn. Altså jeg når ikke helt at amme for begge bryster ordentligt. Vil helst ikke putte ham før, da strækket mellem hans eftermiddagslur og hans sengetid bliver alt alt for stort. Han sover faktisk kun 1.5 time til eftermiddagslur hvilket jeg synes er lige lidt nok og så er han jo vågen fra 15.30/16 - 20 hvor han bliver lagt i seng, og det er faktisk lige i overkanten fornemmer jeg.
Men mit spørgsmål er så - for han så nok mælk fra mig? Det samme sker nemlig lidt omkring midnatstid hvor han jo også skal ammes. Han vågner selv men når jeg lægger ham til falder han forholdsvis hurtigt i søvn ved brystet selvom jeg ihærdigt nusser ham under fødderne og i håndfladerne :-) Jeg skifter også bryst og tilbyder ham det andet, men synes ikke det virker som om han sutter så meget og får så meget?
Mit sidste spørgsmål går på, hvornår ved man at der ligesom er nok næring i ens mælk og om barnet får hvad det skal have?
På forhånd tak :-)